Jij denkt dat ik voor je koffie kom. Maar ik kom voor je lepeltje. Lepeltje lepeltje

vrijdag 27 februari 2015

De kracht van Overijssel

Op 4 maart is de ontknoping, na de nominatie tot provinciedichter 'Dichter bij Overijssel', wordt dan bekend gemaakt wie deze eervolle taak mag vervullen. Ik ben goed voorbereid, ik heb een jurk, de mannen zijn aangekleed en ik oefen voor de zekerheid mijn 'dapper doorzetten'- gezicht. Want alle genomineerden zijn dijken van dichters, dus het zal spannend blijven en moet je ook - sans rancune- aanvaarden hoe het vallen zal.
Afgelopen weken heb ik poëzie aan Overijssels nieuws of thema's verbonden, om mijn motortje inspiratie te geven. Hieronder een lofdicht op de provincie zelf.

 
De Kracht van Overijssel
 
De geschiedenis van Overijssel
Loopt over van strijden
Moeilijke tijden
Groei, industrie, Kogge en Hanze
Schilders en dichters, kerk, verlichters
Ondernemen en kansen

Rivieren treden meanderend buiten
Nemen de ruimte
(IJssel, Dinkel, Overijsselse Vecht, de Regge
Linde en Bijlinde, Steenwijker Aa, Zijlkolk en Varkensgat
Kattendiep en Keteldiep, Zwarte Water, Goot en Ganzediep)
Dijken van mensen die landschap ontsluiten
Onbevreesd en Overvloed stuiten

Wie rekt de grenzen
Bouwt aan de wijken
Gebruikt sport om te strijden
Dat zijn de mensen
Doorleeft alle tijden

Overijsselaar, waar denk je aan
Wat houdt je wakker?
Wie houdt je warm?

 Wat is de vinger op dat gevoel
Is het dat er zoveel natuur is
Of dat het een oude cultuur is
Misschien dat een aardappel wel of helemaal niet duur is

 Maar het gaat niet om je mooie kop, je auto of je geld
Om elk gezette voetstap, op bodem die je kent
Het gaat om waar je wiegje stond of waar je hoofd ’s nachts rust
Het gaat om wie je groeten kan en dat je wordt gekend

 
Overijssel, goed goan!