Jij denkt dat ik voor je koffie kom. Maar ik kom voor je lepeltje. Lepeltje lepeltje

vrijdag 6 februari 2015

De kracht van Overijssel


Om mijn Overijssel poëtisch motortje aan te jagen in het kader van mijn fijne nominatie tot Dichter bij Overijssel, zal ik komende tijd me inzetten om tot gedichten te komen met een relatie met Overijssels nieuws of elementen. Tone of voice, woorden vinden, oefenen met deze mooie nieuwe puzzel. Al zoekend naar aanknopingspunten, trof ik een bericht over een 'Noaberschapsfonds' met gelden uit 'De kracht van Overijssel'. Het slingerde mijn gedachten aan... Een blik op mijn gedachten in deze werkversie van een gedicht 'De kracht van Overijssel' en de contactgevens van het fonds dat zich inzet voor sociale kwaliteit en leefbaarheid...
 
De kracht van Overijssel

Rivier neemt de ruimte
Meanderend gaan rivieren hun oevers te buiten
(IJssel, Dinkel, Overijsselse Vecht, de Regge
Bijlinde, Linde, Steenwijker Aa, Zijlkolk en Varkensgat
Kattendiep en Keteldiep, Zwarte Water, Goot en Ganzediep)
Dijken van mensen die landschap ontsluiten
Onbevreesd voor natte voeten en Overvloed stuiten

 Naar de Ikea over de A1
Zie ik een Pool, ik zie een Tjech
Truck met LT, BMW met een D
Nu niet meer kijken, let op de weg


Met de Hanze groot in ons verleden
Zit ondernemen in onze genen
De handel stroomt ons door het bloed
Goederen in overvloed
Kopen en verkopen, wat ongemeend in deze tijd
De massa naar de Primark leidt

Trap die bal naar voren
En dat maar liefst:viermaal
Onze clubs – PEC, Eagles, Heracles,Twente- zij scoren allemaal
Nou ja, misschien niet elke keer en ook niet eens altijd
Maar in goede en in slechte tijden
Delen we luid hun strijd!

 Boe, zegt de koe, wist je dat
Van alle provinciën, alleen Friesland meer koeien had?
(Inwoners: 1.130.000
Koeien: 630.000
Varkens: 1.600.000
Kippen: 10.000.000)

Dus, ontgroenen, vergrijzen,
Mannen of vrouwen:
Je kunt maar beter kippen houden!

Houdt van de ander als je noaber
Hier gaat het niet om je mooie kop, je auto of je geld
Het gaat om waar je wiegje stond of waar je hoofd ’s nachts rust
Het gaat om wie je groeten kan en waar je wordt gekend
Om elk gezette voetstap, op bodem die je kent

Overijssel, goed goan!

 
http://www.overijssel.nl/bestuur/kracht-overijssel-0/
Het Overijssels Noaberschapsfonds start per 1-1-2015. Organisaties die een beroep willen doen op het Noaberschapsfonds Overijssel, kunnen dit doen via de reguliere procedures van het Oranje Fonds, te vinden via www.oranjefonds.nl

Geen opmerkingen: