Jij denkt dat ik voor je koffie kom. Maar ik kom voor je lepeltje. Lepeltje lepeltje

dinsdag 2 februari 2010

Woorden bij beelden

Kunstenaar Baski (www.baski.nl) laat tekstschrijvers verhalen bij zijn Deventer wintertaferelen. Zelf dicht ik bij zijn schilderijen. Eind 2010 zal er een tentoonstelling komen, van deze 'fushion' van kunstdisciplines.





Zoveel dingen om te onthouden

Hoe jij mijn veters strikte
Je warme hand op mijn schouder
Het schrille gekras van mijn ijzers
Iedereen had pret!

Mijn eerste keer, nog zo onzeker
En jij, schijnbaar moeiteloos
Zoals je lange slagen sloeg
En ik wiebelde met knikkende knieen

Ik zag ijs zo vaak van dichtbij
Mijn bil raakte het ijs, dat brandde
Ik kuste het ijs
Nou ja, dan toch bijna

En jij. Nooit werd jij het moe
Mij te duwen,
Mij te trekken
Nooit zei jij: nu het is genoeg

Daarom, mag het altijd winter blijven?
Dat er kinderen zijn die spelen
En die roepen: harder, nog harder
Vanaf een slee?

En mag ik dan nog eens
Maar liefst nog elke dag
Mag ik dan telkens weer
Met jou mee?



MdG

Geen opmerkingen: