Jij denkt dat ik voor je koffie kom. Maar ik kom voor je lepeltje. Lepeltje lepeltje

donderdag 22 oktober 2015

Bankjes

Bankjes
 
Elke keer als ik er loop
Telkens wanneer ik er weer eens fiets
Valt mijn oog op dat hout
Zoveel goeds en beetje fout
Planken gebouwd voor stille hoop

Wat zouden de bankjes
Langs de IJssel
In het park
Onderweg met blik vooruit
Over al die mensen kunnen verhalen

Van het zitten
Van het spelen
De passanten
Nooit vervelen
Al die woorden
Alle talen

Zo gezegd en zo gezwegen
Van de Poolse en haar heimwee
Van de jongens met hun weed
Van de opa met zijn kleinkind
Vol vriendinnen en sigaretjes
Kleine leed, geheimen en gedeelde kleine pretjes

Moment vervlogen, niet meer te achterhalen
In de zon en in de regen
Alleen de bankjes
Zullen blijven
Zullen blijven zwijgen
En daarin nimmer falen

 


Mariska de Groot, fluisterdichter

 

 

 

Geen opmerkingen: