Jij denkt dat ik voor je koffie kom. Maar ik kom voor je lepeltje. Lepeltje lepeltje

vrijdag 12 maart 2010

Dief in de nacht

Kunstenaar Baski (www.baski.nl) laat tekstschrijvers verhalen bij zijn Deventer wintertaferelen. Zelf dicht ik bij zijn schilderijen. Eind 2010 zal er een tentoonstelling komen, van deze 'fushion' van kunstdisciplines.



Dief in de nacht

Eerst heeft hij haar hart gestolen
Het brak in duizend stukken
Hij stopte ze in zijn zak
Borg ze op

Naast duizend herinneringen
Zijn onderbroeken en sokken
Er bovenop een dikke trui
De deur in het slot

Het is niet voor het eerst
Maar deze keer
Komt hij niet weer
Aftocht zonder omkijken

Op zijn rug draagt hij
De scherven
In zijn borst
Voelt hij verslagen



MdG

woensdag 10 maart 2010

In de pers...

DEVENTER De voorbereidingen voor de Deventer Boekenweek zijn in volle gang. Tijdens de boekentiendaagse (10 tot en met 20 maart) neemt het ZondagBoekenfestival op 14 maart in de Deventer Schouwburg een speciale plaats in. De werkgroep, bestaande uit coördinator Ingrid van Bergenhenegouwen, Aloys Alma (Schouwburg), Corrie Folkersma (Bibliotheek) en Lilian Vos (Leeuwenkuil/ Kunstcircuit), heeft een interessante middag in petto.
Het is dit jaar de derde keer dat het ZondagBoekenfestival wordt gehouden. ,,In april vorig jaar, dus vlak na de Deventer Boekenweek 2009, zijn we al begonnen met de voorbereidingen voor de week van 2010. Het is een hele leuke klus om te doen, maar ook intensief. In het begin vergaderen we eens per twee maanden, maar naarmate de Boekenweek dichterbij komt, zitten we veel vaker bij elkaar. Het ZondagBoekenfestival is vooral een kwestie van veel regelwerk. Zo moeten er bijvoorbeeld schrijvers geboekt worden. Aangezien de bibliotheek diverse contacten onderhoudt met schrijvers en hun impresariaten, ligt hier een duidelijke taak voor Corrie. Zo heeft ieder werkgroeplid een eigen netwerk. Aloys legt de data voor het zondagmiddagspektakel in de schouwburg al lang van te voren vast en regelt diverse facilitaire zaken binnen de Schouwburg. Lilian betrekt vooral vrijwilligers en mensen uit de wereld van de amateurkunsten bij het festival, zoals vorig jaar het geval was toen de Fanfare uit Lettele optrad samen met het theatergroep Beu. “We zijn een werkgroep die voortkomt uit het deelnemersoverleg van de Deventer Boekenweek. Bijna alle culturele instellingen doen mee aan de Boekenweek.”
Thema van de Boekenweek en dus ook van het ZondagBoekenfestival, is Jong zijn. Dit thema is landelijk vastgesteld. De werkgroep heeft de komst van een aantal schrijvers geregeld die tijdens hun lezing zullen ingaan op dit thema. Naast Connie Palmen zijn dat 'dichter des vaderlands' Ramsey Nasr, Dimitri Verhulst en Thomas Rosenboom. Het publiek wordt bij de ingang verwelkomd door fluisterdichteres Mariska de Groot, die op oorhoogte gedichten influistert. En omdat ze zelf vrij klein van stuk is, doet ze dat gedeeltelijk staand op een trapje… Verder staan een optreden van DSK Trio, een talkshow onder leiding van Alied van der Meer en een boeken- en antiquarenmarkt op het programma.
De werkgroep heeft een aantal bekende Deventenaren gevraagd jeugdfotos toe te sturen. Deze worden aan de muur gehangen waarna het publiek mag raden welke naam er bij hoort. Wie de meeste bekende Deventenaren goed heeft geraden, wint een boekenbon. De werkgroepleden verwachten een interessante middag. ,,De schrijvers zijn in het hele gebouw aanwezig en signeren.

De gezamenlijke afsluiting van het ZondagBoekenfestival wordt gehouden in de grote zaal met een optreden van De Kift. Dat is een spektakel: swingende muziek, mooie Nederlandse teksten en gedichten. Leerlingen van het Etty Hillesum Lyceum zullen gedichten voordragen, leerlingen van de muziekschool zullen meespelen. De decors en de aankleding van de zaal worden verzorgd door leerlingen van de locatie Arkelstein van het Etty Hillesum Lyceum.

maandag 8 maart 2010

Woorden bij beelden, vers 5

Kunstenaar Baski (www.baski.nl) laat tekstschrijvers verhalen bij zijn Deventer wintertaferelen. Zelf dicht ik bij zijn schilderijen. Eind 2010 zal er een tentoonstelling komen, van deze 'fushion' van kunstdisciplines.




Het sneeuwt een gordijn

Het sneeuwt
Het sneeuwt een gordijn
Het sneeuwt een deken
Het sneeuwt een tapijt

Mensen, blijf binnen
Buiten doet rillen
Botten verkillen
Wensen verstillen

Tussen de vlokken
Kiert het licht
Duwt zich naar buiten
En valt zacht

Morgen wordt er weer sneeuw verwacht

zondag 21 februari 2010

6 word memoir

Het 6 word memoir is een (kort) verhaal van 6 woorden, dat toch betekenis heeft. Hemmingway schijnt met de volgende tekst de eerste te hebben geschreven en is daarmee de bedenker van het 'genre': 'For sale, baby shoes, never worn'.

Het NRC schreef een artikel hierover en moedigde lezers aan Nederlandse memoirs in te zenden... En dus was op de achterpagina van 17 februari het volgende te zien:

woensdag 10 februari 2010

Mariska leest Etty

Lezen van Etty Hillesums werk is een ervaring. Het is een ervaring die het tegenovergestelde is van Mindfulness. Mindfulness is leven in het nu. Wat ervaar je nu, zit je lekker in je vel, bedenken van een boodschappenlijstje, ruzie met je baas die je dwars zit, gedachten of je je benen nog zal scheren in de winter.
Etty Hillesum leidt je daarvan weg. Als je zelf nog dacht in elk geval in het centrum van je eigen leven, je eigen tijd te staan, dan toont Etty aan dat tijd niet bestaat als het gaat over ervaren van gevoelens over gebeurtenissen die zij beschrijft.

Je kunt niet negeren, niet verhullen, niet bedekken, niet afwijzen wat zij beschrijft, over de verschrikkingen van het waarnemen van lijden van anderen. Ze heeft het over ogen in afwezige gezichten, gestorven kinderen en mensen die als beesten worden behandeld. Al deze dingen zijn bedacht en uitgevoerd, niet door monsters maar door andere mensen.

Wat het voor mij extra aangrijpend maakt, is dat deze geschiedenis nog zo jong is. Het lijkt heel lang geleden, je wenst dat het zo ver weg is als de dinosaurussen en de ijstijd. Maar in werkelijkheid is deze erfenis jong genoeg om je opa en oma, of een oude buurman ernaar te kunnen vragen. Het heeft dus maar 2 generaties gescheeld of jij was erbij.

En daarmee is mijn brug naar identificeren met Etty gelegd. In de vrouw van dertig, complex, intelligent, warmbloedig, liefhebbend en met gevoel voor schrijven, herken ik mezelf. Wat zij schrijft uit het kamp maakt mij boos, alsof ik haar kan kennen. Het maakt me niet alleen boos, vanwege de monsterdaden van mensen. Maar boos op Etty, omdat zij kans had om zich te redden en die kans niet benutte. Waarom deed ze dat niet? Waarom was zij bereid, in de waan van de dag, als een lam de slachtbank op te schuiven? Zij was niet onwetend, niet dom. Waarom, overgave?

Ik herstel mezelf: als mijn kind verliest met schaken, zeg ik: het maakt niet uit, je hebt al meer gedaan dan iemand die met de billen op de bank is gebleven...Wie ben ik om Etty verwijten te maken, terwijl ze leven heeft gegeven aan zoveel sterven, door haar woorden. Ik had het Etty gegund om over andere dingen te gaan schrijven. Over liefdes, zomers en kinderen die komen. Over opbouw en bloei. Over verwerkte en onverwerkte gevoelens en leren leven in het nu.

www.ettyhillesumcentrum.nl

Ik ben deelnemer van een project rondom de herdenking van de WOII, 'Deventer leest Etty'. Het werk van Etty Hillesum beschrijft de verschrikkingen in kamp Westerbork van binnenuit. 'Deventer leest Etty' wil haar werk eren en verspreiden, opdat we niet vergeten.

zondag 7 februari 2010

Ghosts of the past, vers 4

Kunstenaar Baski (www.baski.nl) laat tekstschrijvers verhalen bij zijn Deventer wintertaferelen. Zelf dicht ik bij zijn schilderijen. Eind 2010 zal er een tentoonstelling komen, van deze 'fushion' van kunstdisciplines.



Ghosts of the past

Ik weet nog hoe je naast me lag
Warm. Zacht. Ademend.
Hoe je was opvouwde.
Naar me lachte.
Het leek zo gewoon, maar het was zo bijzonder
Wat volgde de kou. Zo koud.

Je wang was koud. Je lach bevroren.
Mijn hart werd een klomp.
Het werd kil in huis.
Het licht was minder helder.
Mijn hoofd werd minder helder.

Soms denk ik dat ik je zie.
Niet op zo’n troostende manier van ‘zij waakt nu over jou’
Nee, ik zie jou gewoon overal.
Ik zie je lopen aan de hand van een andere man.
Ik zie je fietsend, de rug van een andere vrouw
Ik zie je in de straten, op muren
In de schaduwen die me volgen.
Ben jij niet meer alleen?
Soms leg ik mijn hand op steen
Het klopt niet, toch doe ik het

Na al die lege avonden
Is mijn gemoed zo zwaar
Ik loop over bruggen
Langs de rivier.
Wie zal mij missen?
Zou het water erg koud zijn?
Dat zijn de vragen die ik niet had
Toen jij nog lachte
En de was vouwde


MdG

dinsdag 2 februari 2010

Woorden bij beelden

Kunstenaar Baski (www.baski.nl) laat tekstschrijvers verhalen bij zijn Deventer wintertaferelen. Zelf dicht ik bij zijn schilderijen. Eind 2010 zal er een tentoonstelling komen, van deze 'fushion' van kunstdisciplines.





Zoveel dingen om te onthouden

Hoe jij mijn veters strikte
Je warme hand op mijn schouder
Het schrille gekras van mijn ijzers
Iedereen had pret!

Mijn eerste keer, nog zo onzeker
En jij, schijnbaar moeiteloos
Zoals je lange slagen sloeg
En ik wiebelde met knikkende knieen

Ik zag ijs zo vaak van dichtbij
Mijn bil raakte het ijs, dat brandde
Ik kuste het ijs
Nou ja, dan toch bijna

En jij. Nooit werd jij het moe
Mij te duwen,
Mij te trekken
Nooit zei jij: nu het is genoeg

Daarom, mag het altijd winter blijven?
Dat er kinderen zijn die spelen
En die roepen: harder, nog harder
Vanaf een slee?

En mag ik dan nog eens
Maar liefst nog elke dag
Mag ik dan telkens weer
Met jou mee?



MdG